AltraCura - Gespecialiseerde Thuisbegeleiding en Behandeling

Veelgestelde vragen

AltraCura Algemeen

Hoe meld ik me aan?

Bij AltraCura kun je terecht voor begeleiding en voor behandeling van psychische problemen.

Bij begeleiding is zorg en hulp de insteek. Bij behandeling richten we ons op herstel of vermindering van klachten.

Begeleiding

In Nederland is de zorg nu vaak per gemeente geregeld. Als jij hulp wilt krijgen bij jou thuis, moet je bij je eigen gemeente aankloppen. Meestal is dat bij een ‘Wmo-loket’. 

Sommige mensen vinden het erg moeilijk om een Wmo-loket bij hun eigen gemeente te vinden of om te vertellen welke problemen er zijn. Is dat bij jou ook het geval? Geen zorgen, AltraCura kan je ook hierbij helpen.  Neem voor meer informatie contact op met kantoor: 046-4008009.

Als je voortdurend (langdurige) zorg nodig hebt, kun je met een Wlz indicatie hulp krijgen van AltraCura. Wij leveren alleen begeleiding als modulair pakket thuis (MPT) in de sector verstandelijke gehandicapten (VG). 
Als je al een Wlz indicatie hebt, neem dan contact op met ons om samen de mogelijkheden te bespreken. Telefoonnummer: 046-4008009.
Als je nog geen Wlz indicatie hebt, dan kun je deze aanvragen via het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ). Voor een Wlz-aanvraag is een volledig ingevuld en ondertekend aanvraagformulier nodig, (medische) gegevens over jouw situatie en indien aanwezig een zorgplan. Dit kan digitaal via www.ciz.nl verstuurd worden, maar het is ook mogelijk om per post een aanvraag te doen.

Als jouw aanvraag wordt goedgekeurd, dan kun je contact met ons opnemen om samen de mogelijkheden te bespreken.

Behandeling

Als je je wilt aanmelden voor behandeling bij AltraCura, heb je eerst een verwijsbrief nodig. Die krijg je van bijvoorbeeld je huisarts of de praktijkondersteuner van je huisarts. Zij vertellen in de die verwijsbrief wat de problemen en klachten zijn. Zodra wij die verwijsbrief binnen hebben, kunnen wij contact opnemen voor een eerste afspraak.
Dat eerste gesprek is de ‘intake’ (inteek). In dit gesprek kijken we samen met jou naar wat de klachten zijn. Vaak is het nodig om verder diagnostisch onderzoek te doen, waarbij we goed in kaart brengen wat de problemen zijn. En van daaruit gaat het verder.

Kan ik mijn eigen hulpverlener kiezen?

De werkwijze van AltraCura begint bij de gedachte dat ieder mens uniek en waardevol is. Vanuit die gedachte werken, betekent dat de hulpverlening moet aansluiten bij de persoon en niet andersom. Deze werkwijze motiveert ons om te blijven kijken naar de mens achter de hulpvraag en geeft ons de opdracht om doeltreffend te werk te gaan zonder daarbij het grotere geheel uit het oog te verliezen.

Wanneer je een indicatie hebt, word je gekoppeld aan een begeleider of behandelaar. Een klik tussen jullie is hierbij belangrijk. 

 

Niet tevreden over de begeleiding of behandeling?

Het is niet altijd gemakkelijk om vragen of onvrede over de zorg die je krijgt te bespreken met je begeleider of behandelaar. Binnen AltraCura maken we dan ook gebruik van een cliëntvertrouwenspersoon. Deze persoon biedt in eerste instantie een luisterend oor en gaat samen met jou op zoek naar het verwoorden van je vraag of ontevredenheid en helpt je bij het oplossen hiervan. Soms is die hulp heel praktisch; het opstellen van een klachtenbrief bijvoorbeeld. Ook is begeleiding bij gesprekken of advisering over de klachtenprocedures binnen AltraCura mogelijk.
De cliëntvertrouwenspersoon heeft als belangrijkste uitgangspunt de band tussen AltraCura en jou te herstellen.

Indien je hier behoefte aan hebt er contact worden opgenomen met Cecile van Hulst, de cliëntvertrouwenspersoon van AltraCura. Zij is onafhankelijk benoemd door de cliëntenraad van AltraCura en is thuis in de geldende klachtenprocedures binnen AltraCura en de GGZ als geheel. Cecile van Hulst is te bereiken op: 06-27571668. 

Hoe werkt AltraCura?


Als je bij ons aanklopt voor begeleiding of behandeling, kijken wij met je mee hoe we met je hulpvraag het beste aan de slag kunnen. Soms zijn hier aanvullende regelzaken voor nodig, zoals het aanvragen van een indicatie. Ook hier helpt AltraCura je bij.

 
Als je in het bezit bent van een indicatie word je gekoppeld aan een begeleider of behandelaar. Deze professional kijkt samen met jou naar wat je graag wilt bereiken: misschien wil je leren beter grenzen aan te geven naar je kinderen of wil je graag van een vervelend trauma afkomen. In gezamenlijkheid met je begeleider of behandelaar bepaal je zo een aantal doelen. En daar ga je dan samen aan werken.

 

Kosten en vergoeding

Begeleiding

Er zijn verschillende manieren om begeleiding van AltraCura te krijgen. Of via de gemeente (Wmo, jeugdhulp) of via een Wet langdurige zorg(Wlz) indicatie.

Eigen bijdrage via de gemeente (Wmo, jeugdhulp)

Afhankelijk van de gemeente waarin je woont, kan er een zogenoemde ‘eigen bijdrage’ worden gevraagd. Deze is inkomensafhankelijk. Omdat de kosten en vergoedingen voor iedereen anders zijn, kijken we ook hierin graag met je mee wat de kosten voor jou zullen zijn.

Eigen bijdrage via Wlz-indicatie

Als je 18 jaar of ouder bent, betaal je een eigen bijdrage. Deze eigen bijdrage wordt berekend en geadministreerd door het Centraal Administratie Kantoor (CAK).

Heb je nog vragen? Neem dan contact op met het secretariaat van begeleiding via 046-4008009.

Behandeling

De behandelingen die AltraCura SGGZ aanbiedt, vallen onder de ‘specialistische ggz’. Dat wilt zeggen dat je huisarts of andere betrokken specialist heeft bepaald dat je hulpvraag het beste kan worden opgepakt door een professional die veel verstand heeft van jouw problematiek. Daarom ben je dan bij ons aangemeld.

In Nederland heeft de overheid bepaald dat de zorg die binnen de ‘specialistische ggz’ valt wordt vergoed vanuit het basispakket. Bij AltraCura SGGZ betaal je alleen jouw wettelijk verplichte eigen risico. Het wettelijk eigen risico voor 2018 is vastgesteld op € 385,-. Ook voor 2019 is het wettelijk eigen risico vastgesteld op € 385,-.

Heb je nog vragen? Neem dan contact op met het secretariaat van behandeling via 046-2089910.

 

Hoe lang is de wachttijd?

De vraag naar begeleiding en behandelingen die AltraCura aanbiedt, is groot. Maar dat wil niet zeggen dat er een lange wachttijd is voordat je kunt starten met je begeleiding of behandeling! We doen ons best om onze cliënten zo snel mogelijk te laten starten. 

Wil je weten hoe lang het duurt voordat je met je begeleiding of behandeling bij ons kunt starten? Klik op de de link van behandeling of begeleiding of neem contact op met het secretariaat.

Begeleiding: te bereiken via 046-4008009 of klik op deze link voor de actuele wachttijden.

Behandeling, te bereiken via 046-2089910  of klik op deze link voor de actuele wachttijden.

 

Direct hulp nodig?

Dit geldt voor cliënten die begeleiding aan huis krijgen:
Als je cliënt bij AltraCura bent en je hebt dringend hulp nodig, dan kun je altijd bellen naar het secretariaat 046-4008009.

Voor cliënten in behandeling:
Binnen kantooruren kun je contact opnemen met het secretariaat van behandeling: 046-2089910.
In een crisissituatie neem je contact op met de huisartsenpost. 

Veelgestelde vragen